چگونه راه‌اندازی شبکه بی‌سیم را انجام دهیم؟

چگونه راه‌اندازی شبکه بی‌سیم را انجام دهیم؟

جدول سرفصل محتوا چگونه راه‌اندازی شبکه بی‌سیم را انجام دهیم؟

اینترنت یک ابزار بسیار قدرتمند است و این امکان را به ما می‌دهد که در لحظه به انواع اطلاعات دسترسی پیدا کنیم—به عنوان مثال، ایمیل، جستجو در گوگل و ویکی‌پدیا. پس، کمی متناقض به نظر می‌رسد که تنها زمانی بتوان از اینترنت استفاده کرد که پای یک کامپیوتر رومیزی نشسته‌ایم. چه می‌شد اگر می‌توانستید از هر کجای خانه یا دفتر کار خود به اینترنت دسترسی داشته باشید؟

اگر هم اکنون در منزل خود از خدمات اینترنت پرسرعت  بهره‌مند هستید، ایجاد شبکه بی‌سیم خانگی بسیار آسان است. شبکه‌های بی‌سیم که معمولاً با نام وای-فای شناخته می‌شوند، به شما امکان می‌دهند تا لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های موبایل را بدون نیاز به کابل اترنت به سرویس اینترنت خانگی خود متصل کنید.

راهنمای کامل راه‌اندازی شبکه خانگی/شرکتی را نیز مطالعه کنید

یک روتر بی‌سیم بخرید

 

برای ایجاد شبکه وای-فای خود، به یک روتر بی‌سیم نیاز خواهید داشت. این دستگاه است که سیگنال وای-فای را از مودم اینترنتی شما در سراسر خانه پخش می‌کند. ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی شما (ISP) ممکن است یک روتر بی‌سیم را در ازای هزینه ماهانه کوچکی به شما پیشنهاد دهد. اگر پیش از این هرگز شبکه وای-فای را راه‌اندازی نکرده‌اید، این گزینه ممکن است ساده‌ترین راه باشد.

روتر بی‌سیم

اگر می‌خواهید روتر خودتان را خریداری کنید، توصیه می‌کنیم کمی بیشتر وقت صرف تحقیق درباره گزینه‌های مختلف کنید.

برخی از مودم‌های اینترنت ممکن است از قبل دارای روتر بی‌سیم داخلی باشند، که به این معنی است که نیازی به خرید یک دستگاه جداگانه نخواهید داشت.

 

 کابل‌ها را متصل کنید

  1. پس از تهیه روتر بی‌سیم، باید آن را به مودم اینترنت موجود خود وصل کنید.
  2. یک کابل اترنت را از مودم خود به روتر بی‌سیم وصل کنید (معمولاً یک کابل اترنت کوتاه برای این منظور همراه با روتر بی‌سیم شما ارائه می‌شود).
  3. کابل برق روتر بی‌سیم را وصل کنید.
  4. حداقل ۳۰ تا ۶۰ ثانیه صبر کنید و مطمئن شوید که چراغ‌های روتر شما به درستی کار می‌کنند.

اتصالات روتر

روتر خود را پیکربندی کنید

 

در مرحله بعد، باید از کامپیوتر خود برای پیکربندی تنظیمات پیش‌فرض روتر استفاده کنید. این شامل تنظیم نام و رمز عبور منحصر به فرد برای شبکه بی‌سیم شما می‌شود.

 

  1. از طریق مرورگر وب خود، آدرس IP پیش‌فرض روتر را در نوار آدرس وارد کنید، سپس Enter را فشار دهید. این اطلاعات باید در دستورالعمل‌های روتر شما گنجانده شده باشد، اما برخی از آدرس‌های رایج شامل ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱، ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ و ۱۹۲.۱۶۸.۲.۱ می‌باشد.
  2. صفحه ورود به روتر ظاهر می‌شود. باز هم، جزئیات دقیق ورود باید با دستورالعمل‌های روتر شما ارائه شود، اما اکثر روترها از ترکیب نام کاربری و رمز عبور استاندارد، مانند admin و password، استفاده می‌کنند.
  3. صفحه تنظیمات روتر شما ظاهر می‌شود. گزینه‌ی نام شبکه (Network Name) را پیدا کرده و یک نام شبکه منحصر به فرد وارد کنید.
  4. گزینه‌ی رمز عبور شبکه (Network Password) را پیدا کرده و یک گزینه رمزگذاری انتخاب کنید. چندین نوع رمزگذاری وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید، اما ما WPA2 را توصیه می‌کنیم که به طور کلی به عنوان امن‌ترین آنها شناخته شده است.
  5. رمز عبور مورد نظر خود را وارد کنید. مطمئن شوید که از یک رمز عبور قوی استفاده می‌کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ کس دیگری نمی‌تواند به شبکه شما دسترسی پیدا کند.
  6. دکمه‌ی ذخیره (Save) را پیدا کرده و برای ذخیره تنظیمات خود انتخاب کنید.

 

متصل شوید

 

حالا آماده‌اید! شما اکنون آماده اتصال به شبکه وای-فای خود هستید و باید مطمئن شوید که به درستی کار می‌کند. روند اتصال به یک شبکه وای-فای بسته به نوع کامپیوتر یا دستگاهی که استفاده می‌کنید، کمی متفاوت خواهد بود، اما هر سیستمی نیاز به این مراحل اساسی دارد.

  1. تنظیمات شبکه کامپیوتر خود را پیدا کنید و شبکه‌های وای-فای نزدیک را جستجو کنید.
  2. شبکه خود را انتخاب کرده و رمز عبور خود را وارد کنید.
  3. اگر اتصال موفقیت‌آمیز باشد، مرورگر وب خود را باز کنید و سعی کنید به صفحه وبی مانند www.google.com بروید. اگر صفحه بارگذاری شود، به این معنی است که اتصال وای-فای شما به درستی کار می‌کند.

 

تبریک!

شما  شبکه بی‌سیم خانگی خود را راه‌اندازی کرده‌اید. آفرین به شما!

شبکه بی‌سیم خانگی

برا اطلاعات بیشتر مقاله آموزش راه اندازی شبکه به زبان ساده را نیز مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button