اشتباهات رایج در راه‌اندازی شبکه و چگونگی اجتناب از آنها

تصویری درباره اشتباه

جدول سرفصل محتوا اشتباهات رایج در راه‌اندازی شبکه و چگونگی اجتناب از آنها

در راه اندازی شیکه طبیعی است شما اشتباهاتی داشته باشید. شما نباید از داشتن اشتباه بترسید زیرا حل کردن مشکلات و اشتباهات باعث بالاتر رفتن تجربه شما میشه. ما در این مقاله از سایت پردیس پارس قصد داریم اشاره ای کنیم به اشتباهات رایج در راه اندازی شبکه و راه حل های انها پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

رایج ترین مشکلات در امنیت شبکه

بخشی از مشکلاتی که میتواند دردسر ساز باشد مشکلات امینتی است.

1. نصب نکردن انتی ویروس و یا غیر فعال کردن انتی ویروس:

برنامه‌های آنتی ویروس پس از نصب بر روی سیستم به دلیل استفاده از بخشی از منابع پردازشی ممکن است موجب کاهش سرعت پردازش شوند. همین امر باعث می‌شود که یکی از اشتباهات رایج امنیتی از افراد سر زده و از نصب آنتی ویروس منصرف شوند.

2. اعتماد به بعضی اشخاص:

یکی از مواردی که باعث میشود شبکه شما ویروسی شود و یا امنیت شبکه شما به خطر بیوفتد اعتماد کور کورانه به بعضی اشخاص است. پسورد ها و اطلاعات مهم را هرگز در اختیار کسانی که اعتماد کامل به انان ندارید قرار ندهید.

3. انتخاب پسورد های ساده:

شما باید در انتخاب پسورد های امنیتی و مهم حساس باشید و از پسورد هایی مانند 1234 استفاده نکنید زیرا به راحتی قابل رمزگشایی هستند. شما میتواند از سایت هایی که پسورد های بسیار امن درست میکنند استفاده کنید.

4. نصب نکردن پچ های امینتی سیستم عامل و یا انتی ویروس ها:

نصب نکردن اپدیت های امینتی سیستم عامل و انتی ویروس ها میتواند تا حد زیادی امینت شبکه شما را کم کند. پس به موقع و سر وقت اپدیت های امینتی را دریافت و نصب کنید.

5. توجه نکردن به فضای ابری و یا بکاپ:

ممکن است به دلایل مختلفی شبکه شما در دسترس نباشد و یا از کار بیوفتد. از اشتباهات رایج این است که به بکاپ ها توجه کافی نمیشود.

تصویری درباره امنیت شبکه

6. ایجاد دسترسی برای افراد غیر متخصص و فاقد دانش:

یکی از اشتباهات رایج که میتواند تبعات سنگینی برای شبکه داشته باشد دسترسی دادن به افراد نا بلد است. انان میتواند ناخواسته سد های امینتی را از بین ببرن. باید افراد متخصص که دانش بالایی در این کار دارند کار های مربوط را انجام دهند.

7. پیکربندی اشتباه فایروال:

فایروال ها دستگاه ها یا نرم افزارهایی هستند که ترافیک بین شبکه ها یا دستگاه ها را فیلتر و کنترل می کنند. قوانین فایروال خط مشی هایی هستند که مشخص می کنند چه ترافیکی مجاز یا ممنوع است. با این حال، اگر قوانین فایروال را به طور ناامن پیکربندی کنید، می توانید شبکه خود را در معرض دسترسی غیرمجاز، حملات یا نشت داده ها قرار دهید. برای رفع این اشتباه، از روش های رمزگذاری و احراز هویت استفاده کنید. می‌توانید از گزارش‌های فایروال برای نظارت و بررسی قوانین فایروال استفاده کنید.

میخوای شبکه راه اندازی کنی ولی نمیدونی چه چیزهایی احتیاج داری ؟ حتما به مقاله چک لیست کامل راه اندازی شبکه سر بزن!

رایج ترین مشکلات شبکه

حالا بیاید چندین مورد از مشکلات شبکه را برسی کنیم.

1. مسائل مربوط به اتصالات فیزیکی:

بسیاری از مشکلات شبکه، در سخت‌افزار خارج از شبکه رخ می‌دهند. وقتی زمان عیب‌یابی شبکه می‌رسد غریزه ما ایجاب می‌کند که به پیچیده‌ترین موقعیت‌ها فکر کنیم، در حالی که بسیاری از اوقات، مشکل بسیار ساده و درست در مقابل ما است. مشکلات سخت‌افزاری می‌تواند منجر به بروز مشکلات شبکه های کامپیوتری شود. این مشکلات می‌تواند خارج از زیرساخت LAN شما نیز رخ دهد. اگر کابل مسی یا کابل فیبر نوری در مسیر آسیب ببیند، شبکه شما به مشکل برخواهد خورد.

بررسی تک‌به‌تک کابل‌ها، پورت‌ها و کانکتورها می‌تواند زمان‌بر باشد، پیشنهاد ما استفاده از یک نرم‌افزار نظارت بر عملکرد شبکه است که خطاهای شبکه را در تمام رابط‌های شبکه شناسایی می‌کند و در صورت بروز هرگونه مشکل، به شما هشدار می‌دهد.

2. اشتباه IP آدرس ها:

یکی از اساسی ترین و رایج ترین اشتباهات پیکربندی شبکه، اختصاص آدرس های IP اشتباه به دستگاه ها یا رابط ها است. این می تواند منجر به تداخل IP، مشکلات مسیریابی یا خرابی اتصال شود. برای رفع این اشتباه، باید طرح آدرس IP شبکه خود را بررسی کنید، تنظیمات IP هر دستگاه را تأیید کنید و هرگونه تکراری یا عدم تطابق را برطرف کنید. برای عیب یابی آدرس IP می توانید از ابزارهایی مانند ping، traceroute یا ipconfig استفاده کنید.

3. تنظیمات DNS نامناسب:

اگر تنظیمات DNS را به درستی پیکربندی نکنید میتواند عملکرد کند شبکه، خطاها و یا اسیب پذیزی های امینتی را تجربه کنید. برای رفع این اشتباه باید ادرس های سرور DNS ، پسورد های DNS و کش DNS دستگاه ها و رابط های خود را برسی کنید. برای تست و عیب یابی تنظیمات DNS میتوانید از ابزار هایی مانند nslookup ، dig ، flushDNS استفاده کنید.

4. استفاده از پهنای باند خوب و بالا:

پهنای باند حداکثر مقدار داده‌ای است که در یک زمان معین از طریق اتصال اینترنت منتقل می‌شود و به ظرفیت شبکه برای انتقال داده بین دستگاه‌ها یا اینترنت در یک بازه زمانی معین اشاره دارد. پهنای باند بالاتر اجازه می‌دهد تا داده‌ها با سرعت بیشتری در شبکه شما منتقل شوند و می‌تواند تعداد بیشتری از دستگاه‌های متصل را به‌طور هم‌زمان سرویس‌دهی کند. مشکلات زمانی آغاز می‌شوند که یک کاربر، یک برنامه خاص یا یک کار تمام پهنای باند شبکه را به خود اختصاص می‌دهد. در این حالت کارکرد سیستم‌ها و برنامه‌های دیگر به مشکل برخورد می‌کند. ازدحام شبکه ناشی از استفاده از پهنای باند بالا، کار را برای سایر بخش‌های شبکه شما که به آن نیاز دارند، سخت خواهد کرد.

دوست داری بدونی چطوری میتونی یک شبکه امن راه اندازی کنی ؟ پس حتما مقاله چگونه یک شبکه امن راه اندازی کنیم؟ رو مطالعه کن!

5. مشکلات CPU:

CPU یا واحد پردازش مرکزی جزء اصلی یک رایانه است که دستورالعمل‌ها را برای سیستم‌های عامل و برنامه‌های کاربردی دریافت و پردازش می‌کند. استفاده زیاد از Cpu می‌تواند روی کارکرد سیستم در شبکه تأثیر بگذارد. تعدادی از دستگاه‌های شبکه مانند سوئیچ‌ها وجود دارند که دارای قطعات سخت‌افزاری (ASIC یا NPU) هستند که با درگیر کردن Cpu، بسته‌ها را به‌سرعت پردازش می‌کنند. برای این تجهیزات، استفاده از CPU به میزان ترافیک مرتبط نیست. رایج‌ترین دلیل استفاده زیاد از CPU زمانی رخ می‌دهد که شبکه شما توسط حجم عظیمی از ترافیک گرفتار می‌شود. هنگامی‌که فرآیندها به زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارند یا زمانی که تعداد بیشتری از بسته‌های شبکه در سراسر شبکه شما ارسال و دریافت می‌شوند، استفاده از CPU می‌تواند به‌شدت افزایش یابد.

تصویری درباره ارور

6. پیکربندی نادرست VLAN:

VLAN ها مخفف شبکه های محلی مجازی هستند و بخش های منطقی یک شبکه فیزیکی هستند که دستگاه ها را بر اساس معیارهایی مانند عملکرد، امنیت یا عملکرد جدا می کنند. VLAN ها می توانند کارایی، امنیت و مقیاس پذیری شبکه را بهبود بخشند. با این حال، اگر VLAN ها را اشتباه پیکربندی کنید، می توانید بخش بندی شبکه، خرابی های ارتباطی یا مشکلات پخش ایجاد کنید. برای رفع این اشتباه، باید شناسه های VLAN، عضویت های VLAN و پروتکل های ترانکینگ دستگاه ها و رابط های خود را بررسی کنید. می توانید از ابزارهایی مانند show vlan، show interface یا show trunk برای تایید و عیب یابی VLAN ها استفاده کنید.

7.مشکلات wifi:

مشکلات وای فای یکی از رایج‌ترین مشکلات شبکه های کامپیوتری در اتصال‌های مدرن امروزی است. تداخل بی‌سیم زمانی رخ می‌دهد که سیگنال دستگاه دیگری، سیگنال Wi-Fi ارسال‌شده از روتر بی‌سیم شما را مختل یا ضعیف کند. برخی از علل تداخل wifi عبارت اند از :

  • ناتوانی در جفت شدن دستگاه‌های WiFi یا بلوتوث حتی در فواصل نزدیک
  • قطع شدن متناوب اتصال وای فای
  • قدرت سیگنال پایین حتی زمانی که به مودم نزدیک هستید.
  • هنگام استفاده از WiFi، سرعت اتصال به اینترنت کندتر از حالت کابلی است.
  • انتقال آهسته فایل بین رایانه‌ها از طریق WiFi

8. مشکلات مربوط به برنامه ها :

کند بودن و یا کرش کردن برنامه ها میتواند بخواطر پهنای باند نا کافی باشد ولی ممکن است دلایلی دیگر هم داشته باشد.

جمع بندی

ما در این مقاله از سایت پردیس پارس سعی کردیم رایج ترین اشتباهات در راه اندازی شبکه را برسی کنیم. امیدوارم با مطالعه این مقاله به علم شما اضافه شده باشد.

شما میتواند تجریبات خود را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button