ابزارهای ضروری برای راه‌اندازی شبکه، آنچه باید بدانید

راه اندازی شبکه وایرلس

جدول سرفصل محتوا ابزارهای ضروری برای راه‌اندازی شبکه، آنچه باید بدانید

ابزار های ضروری برای راه اندازی شبکه

راه‌اندازی شبکه برای کسب‌وکارهایی که به‌اندازه کافی منابع و زیرساخت دارند یک امر ضروری و مهم است. منظور از منابع و زیرساخت‌های کافی می‌تواند تعدادی سیستم کامپیوتری، دستگاه‌های چاپ و تکثیر، نمایشگر، کنترل‌گر و… باشد که با اتصال آن‌ها به یکدیگر، می‌توان عملکرد و بهره‌وری آن‌ها را افزایش داد. ما در این مقاله در سایت پردیس پارس قصد داریم به معرفی مهم ترین ابزار ها برای راه اندازی شبکه بپردازیم. با ما همراه باشید:

برای راه اندازی شبکه بهتر از چه ابزار هایی استفاده کنیم ؟

بهتر است برای برنامه ریزی مناسب اول به سوالات زیر پاسخ دهیم.

کاربرد شبکه چیست ؟

چه استفاده ای خواهیم کرد ؟

آیا به یک شبکه بی سیم نیازمندیم یا سیمی ؟

چه اطلاعاتی از شبکه ما عبور خواهد کرد ؟

آیا امکان نصب داکت و ترانک بر روی دیوار وجود دارد ؟

بودجه ما چقدر است ؟

از چه برندی ترجیح خرید ماست ؟

آیا تجهیزات مورد نظر ما استاندارد ها و پروتکل های ما سازگاری دارد ؟

لازم است تفاوت شبکه های سیمی با بدون سیم را بدانیم

مزایای شبکه سیمی

  • ارائه سرعت و پهنای باند بالا  .
  • قابل استفاده برای همه نوع ترافیک ( دیتا – صوت – ویدئو )
  • الزامی برای ترافیک های صوت و ویدئو ( منظور : برای نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه و استفاده از سیستم تلفنی ویپ حتما باید شبکه سیمی نصب کنید )
  • امنیت بالا .
  • دسترسی بسیار راحت تر و ارزان تر بدون نیاز به اضافه کردن کارت شبکه بی سیم به سیستم ها .
  • عدم تداخل در امواج .
  • نگهداری بسیار راحت تر .
  • قطعی کمتر .
  • سرعت یکسان در همه زمان ها .

مزایای شبکه بدون سیم

  • راه اندازی بسیار راحت تر .
  • امکان جابجایی سریع .

معایب شبکه سیمی

  • کثیف کاری های نصب
  • زمان بر بودن
  • غیر قابل جابجایی

معایب شبکه بدون سیم

  • هزینه بر و گران .
  • پهنای باند  و سرعت پایین .
  • تداخل امواج و فرکانس .
  • مناسب نبودن برای همه نوع ترافیک مانند صوت و تصویر ( به عنوان زیر ساخت برای دوربین مدار بسته و سیستم تلفن ویپ فاقد کاربرد می باشد )
  • قطعی زیاد .
  • مضر برای سلامتی .

راه اندازی شبکه وایرلس

مهم ترین ابزار ها برای راه اندازی شبکه

سوئیچ :

یک تجهیز مهم در شبکه های کامپیوتری است که برای اتصال و مدیریت ارتباط بین دستگاه ها استفاده می شود. سوئیچ ها به تعداد پورت های مختلفی مانند 8، 16، 24 و حتی بیشتر موجود هستند و می توانند به تعداد زیادی دستگاه متصل شوند.

روتر :

به عنوان یک تجهیز مسئول برای اتصال شبکه های مختلف و ارسال و دریافت بسته های داده بین آنها استفاده می شود. روتر ها معمولاً قابلیت مسیریابی پیچیده تری را نسبت به سوئیچ ها دارند و برای اتصال به اینترنت و شبکه های دیگر طراحی شده اند.

هاب :

به عنوان تجهیزات اولیه شبکه استفاده می شوند و تعداد کمتری قابلیت پورت دارند. هاب ها اطلاعات را از یک پورت وارد می کنند و آن را به تمامی پورت های دیگر ارسال می کنند. با این حال، هاب ها کارآیی پایین تری نسبت به سوئیچ ها دارند و در شبکه های بزرگ توصیه نمی شوند.

دوست داری بدونی چطوری میتونی یک شبکه امن راه اندازی کنی ؟ پس حتما مقاله چگونه یک شبکه امن راه اندازی کنیم؟ رو مطالعه کن!

کابل های شبکه:

برای اتصال دستگاه ها به یکدیگر و انتقال داده ها در شبکه، انواع کابل های شبکه مانند کابل های اترنت (Cat5e یا Cat6)، کابل های فیبر نوری و کابل های کواکسیال استفاده می شود. از جمله مهم ترین تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی یک شبکه، این گونه کابل ها می باشد.

مودم :

برای اتصال به اینترنت از طریق خطوط تلفن یا اتصال دیگری به شبکه مودم بکار می رود. مودم ها معمولاً از پورت های Ethernet برای اتصال به سایر دستگاه ها استفاده می کنند.

کانکتورها و جک ها:

برای اتصال کابل های شبکه به دستگاه ها، از کانکتورها و جک ها استفاده می نمایند.

نرم افزارهای مدیریت شبکه:

برای مدیریت و پیکربندی شبکه، نرم افزارهای مدیریت شبکه مانند نرم افزارهای مانیتورینگ، نرم افزارهای کنترل دسترسی و نرم افزارهای پشتیبان گیری استفاده می شود.

فیبر نوری:

از فیبر نوری برای انتقال داده ها و سیگنال هایی که در زمان انتقال در مسافت های طولانی به سرعت بالاتر و بدون افت نیاز دارند استفاده می شود.

رک شبکه:

رک، محفظه ای فلزی است که در آن مجموعه ای از تجهیزات نگهداری می شود و همچنین شامل هواکش، قفل و چرخ است. در مواقعی که تعداد سوئیچ ها و رک های شبکه زیاد شوند به فضایی برای نگهداری آنها نیاز داریم که این فضا همان رک است. رک ها به دو نوع دیواری و ایستاده تقسیم می شوند که بسته به نیاز شبکه دارای ابعاد مختلفی هستند.

پچ پنل:

پچ پنل ها نیز از دیگر تجهیزاتی هستند که در رک نگهداری می شوند. وظیفه آنها، جمع آوری کابل های محفظه است.

اکسس پوینت:

این قطعه به برقراری ارتباط کامپیوترها در شبکه های بی سیم کمک می کند.

این تنها برخی از تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری هستند و بسته به نوع و اندازه شبکه، ممکن است نیاز به تجهیزات دیگری نیز داشته باشید.

تصویری درباره راه اندازی شبکه

شبکه پسیو و اکتیو چیست؟

تجهیزاتی که در راه اندازی این شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرند به دو بخش زیر تقسیم می شوند:

  • تجهیزات غیرفعال شبکه یا پسیو: این نوع تجهیزات شبکه برای کار کردن نیازی به توان الکتریکی برق ندارند. از جمله این تجهیزات می توان به انواع کابل، داکت یا همان کانال ها، رک و کانکتورها و اتصالات اشاره نمود.
  • تجهیزات فعال شبکه یا اکتیو: این تجهیزات برعکس تجهیزات پسیو، برای عملکردشان به توان الکتریکی برق نیاز دارند. از جمله این تجهیزات می توان به سوئیچ ها، کارت شبکه، مسیریاب، دیوار آتش یا فایروال، مبدل فیبر نوری و پرینت سرور اشاره نمود.

یکسری نکات مهم هستند که دانستن انها کمک بسیار زیادی به شما و شبکه شما میکنه. پس حتما مقاله نکات مهم در راه اندازی شبکه رو مطالعه کن!

قیمت ابزار ها برای راه اندازی شبکه

خدمات مورد نیاز برای راه اندازی کامل و بدون نقص شبکه های کامپیوتری دارای جزئیات و مراحل مختلفی می باشد. به همین دلیل نرخ و قیمت های ارئه شده برای آنها نیز تفاوت زیادی با هم دارند و بر اساس تعرفه های اعلام شده از سوی سازمان های مربوطه محسابه میشوند. از مهم ترین فاکتورها در تعیین قیمت راه اندازی شبکه می توان به نوع و تعداد هر یک از تجهیزات و برند تولید کننده آنها اشاره کرد. علاوه براین، نوع شبکه و شرایط نصب و توکار یا روکار بودن کابل کشی و غیره نیز می تواند تا حد زیادی بر قیمت نهایی این خدمات تاثیرگذار باشد.

جمع بندی

راه اندازی شبکه کامپیوتری فرآیندی پیچیده و چند مرحله‌ای است که نیازمند دانش و مهارت‌های مختلفی در زمینه‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه است. تجهیزات مورد نیاز برای این کار شامل دستگاه‌هایی مانند سوئیچ، روتر، سرور، اکسس پوینت، کابل شبکه، رک و غیره هستند. مراحل راه اندازی شبکه نیز شامل مراحلی مانند طراحی شبکه، پیاده‌سازی شبکه و تست شبکه می‌شوند.

در هنگام انتخاب تجهیزات شبکه باید به عوامل مختلفی مانند تعداد کاربران، نوع شبکه، نیازهای سازمان و بودجه سازمان توجه داشت. همچنین در هنگام پیاده‌سازی شبکه باید از استانداردهای شبکه پیروی شود تا شبکه بتواند به‌طور موثر و ایمن کار کند.

با توجه به پیچیدگی راه اندازی شبکه، توصیه می‌شود این کار را به متخصصان شبکه بسپارید. متخصصان شبکه با دانش و تجربه خود می‌توانند شبکه‌ای را طراحی و پیاده‌سازی کنند که نیازهای سازمان را به‌طور کامل برآورده کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button